Sunday, January 25, 2009

JouRney to TumpAt

Salam smue... aku dok hari nie tetibe teringat la cter mase kat diplomA dedulu... kat uitm machang...kelate sane... sape kate orang kl tak bole duk sane.....tp bole saje sbb smue tue macam pengalaman yang mengajar aku erti idop yang lebey mendewasakan....

hahaha tue bukan motif utama aku taip blog nie...nak cter tentang mase aku gi kat tumpat hri tue...hahaahh mase tue cuti maulidur rasul bersama-sama dengan cuti al-sultan kelantan...so dekat 4 hari cuti...so aku malas nak balik kl mase tue... dah la penat, mesti banyak duit habis... so aku pon berjalan2 laa kat kelate dengan kawan aku..

1st day cuti 2,hari jumaat…30/3/2007..aku terbongkang lagi pagi tuw..dah la xde orang kat kolej, so sunyi la dari bunyi yang menganggu tido.aku bgn nak mandi, tgk² dah kul 12.30am.uish dah lewat nak mandi nak gi solat jummat.slamat xde org.Pas jumaat mula la event aku..aku n gang pn gerak ke jeram linANG.. mandi.. menyelam pueh²,tetiba je lapo.ktorg rse nak gi makan kfc lak. tros pecut ke tanah merah.mmg gler la.keputusan bidan terjun.tapi pueh dpt bjalan.mlm 2 gi tanah merah lg.antor kak echa balik lak.tetibe pkr nak gi umah sue.hee aku pun contak dier n invite beberape org bdk komander aku.hehe dier lak kasi green light lak.bgus esok ade event lg.hehe

2nd day cuti, 31/3/2007.aku bgn awal lak, biase nyer pas subuh tros tdo x sedar diri.nak gi umah cik puan sue la katekan.aku mandi tros gi bilik sholihin @eHin.La mamat niw terbongkang lg.uish aku tengok dah kul 11 lebey niw bole tdo lagi..hehe aku kejot je..kelam kabot mamat 2..aku juz nak suro tmankan dier g amik keta je..hehe pas dier bgn n mandi, tros gi amik keta.aku bwak keta naik atas..uish gerun gak coz dah lame x bawak..hehe pastuw parking la nak tunggu org

ak n ehin, tros gi bilik epul dlu..tgk dier dah ready dah..wokey, nak gi kejotkn sorg lagi komander aku..khairi..uish ktorg sampai blik dier lentok lg..kejot² dier xnak bangun gak..tnggal je org yg tdo niw.hehe maap ek khairi, x bermaksod pn nak meninggalkan kamu..ktorg nak mulakan pjalanan..uish Doa dlu..syoik nyer..perut semua dah lapo niw..nak makan jer niw..hehee

gi umah sue, kat dpn uitm ade xcident lak.ceh macam petande burok lak.van langgar dgn keta.tgk cam ade yang mati je.mesti kuat dentuman tuw.wat bodo je la kang kurafat lak org kate.sampai kat caltex, ktorg isi minyak rm5.tros mulakan perjalanan ke umah sue.pas lalu pesawat elektrik n memcam lagi, kotrg sesat.maklum r xde org kelate juz berpandukn pada SMS sue je ktorg lalu..hehe gamble je gi sane tuw.akhir sampai gak kat umah dier.x rugi aku sesat n memcam lagi.rumah sue mmg lawa.pemandangan dier.suke sgt untuk aku org kl.suasana dier mmg best la.ktorg disambot bek oleh parents dier..ktorg makan tengahari kat situ..byk gak lauk yang sue masak..gulai, sayur n memcam lagi la.aku mmg terkezut la cam nak jemput orang jauh lak…thank sue..pastuw tetibe je dpt idea nak gi umah tn azli..alik² smue setuju je nak gi sane..diorg mmg bes la..heheh destinasi seterus nyer, heheh umah tuan azli..

sue nak gi kb, so dier follow ktorg gak..pertambahan la lagi sorang kat ktorg nyer ahli dalam keta…ktorg dah said buBye kat family sue..mula la episod white castle..hehe aku pelik r, tiap keta yang lalu mesti hon keta ktorg, pastuw diorg tengok kat ktorg..pelik la gak kan, la ruper nyer tayar keta pancit la..ehhee masalah btoi la..sabo je la..abang jande kasi aku keta camnie..memang siot…ktorg berenti kat workshop, ceh makenik xde lak, tpakse la abg² dlm keta 2 wat sendrie.epul pun memasang jek keta, ehin lak mencabut tayar keta..aku mengeluarkan tayar spear..sue lak duduk bercerita di tepi.hehe sian aku tgk kekawan aku, epul n ehin… gigih memasang tayar..sampai berpeluh-peluh aku melihatnyer..aku mintak maap my pren, x jangke pun jadi camnie k..siap je pasang tayar 2, ktorg pn troskn perjalanan nyer..

Journey harus di troskan lagi, aku bru teringat yang minyak td ktorg isi juz rm5, aku tnye kat epul, cukup ker minyak, blom abis aku nyer, epul kate "serius nie keta dah berenti, minyak abis"… alahai cabaran ke-2..mencari minyak, dah ler dah dekat dgn pasir mas..ckit je lagi..tersadai kami kat tepi jalan..epul n ehin, gi la diorg crie minyak, huhu gi pinjam kat org kedai moto..ak n sue jage keta..mase 2 sue contak fateen..punya la baik komander bpc nie, fateen datang bersama dengan ibu n adik perempuan nyer..mmg aku tak sangke, mesra sungguh kami komander pbsm..ibarat sekeluarga, saling bantu membantu..hehe thank fateen coz datang jeguk kami yang tersadai nyer..hehe tak lame lepas tue, ehin n epul pun datang memberi bantuan minyak..Fuhh abis sudah penderita ke-2..

Destinasi x sampai lagi, tapi mase dah banyak terbuang kat jalan nie..hehe sabo je la dgn dugaan tue, ktorg antor sue kat kb, pastue tros ke umah tuan azli..wa, kami di sambot dgn makanan WESTERN la kat umah tuan lie, hehe besor gak umah tuan lie. kire orang berada la tuan lie nie. nak cari umah dier pn sesat gak, ye la 1st time wat journey niw..hehe pastuw ktorg gi amik angin kat tepi sungai golok, oh terlupa, destinasi kitorg setros nyer ke…UMah S.U.Z.I..salmi…heheh kat Geting, jalan ke sane mmg banyak WAT² or tokong orang buddha la.ade yang patut duduk, baring la..gerun lak aku tgk..hehe tapi tringin lak nak bgambo kat citu..tp one day nanti..nak gi umah suzi pn awal lagi, so tat.ktorg tros ke tepi sungai golok dulu..kat jeti imigsen..borak, bergambo dulu kat situ..aku tgk smue muke penat..epul dgn keletihan memandu, ehin keletihan tapi dier tetap ePy.hehe..lame gak duk kat tepi sungai golok,dlm 20 minit kot!!pastuw ktorg gi pasar malam kat umah suzi..katenyer suzi ade kat situ..LEt go, up up and away!!hehe zooOmm keta kancil itu melangkah pergi!!

Hehe at pasar malam, dah nampak suzi n his sister, kak eja kot x salah aku…mmg baik r dier cam suzi gak!mmg pelik la makanan dier..huhu x sangke btoi r dpt jumpe apam telur, pastuw sosej yang giler babi beso, pastuw dgn pulot warne merah..uishh klo aku selalu g tumpat, mau je aku bertambah gemok n lagi n lagi..mmg bley jadi makanan feveret r..teruja btoi aku gi sane.ikot kan atie nak beli je smue kat situ, tapi tkot x ckup duet lak!! hehe

pas duk beli belah, gi umah suzi, hehe kat umah cam banglo…bru aku tau yang tiap komander bpc nie anak orang kaye rupenyer..myBe aku jer kot yang dari keluarga sederhaha, tapi alhamdulilah, aku cukup makan n pakaian n badan aku tetap gemOk tande ayah aku bagi cukup makan..heheh beso gak la umah suzi, klo org perempuan mesti masok tiap² bilik sampai ke jamban pn gurl akan masok nak tngok gak..aku juz tgk luar je la dah taw, besor rumah tue.ktorg makan.Tutuuutup dapat idea nak gi umah yaty, xde la jauh sgt juz kat wakaf mek zainab jer,call dier tgk² dier angkat lak..dier kasi gak dtg umah dier…rezeki r jawap nyer..pastuw solat magrib kat sane..hehe mase solat magrib, mmg kelakor r, ye la semua yang dtg xnak jadi imam.ayah suzi selaku ketua rumah, mengambil tempat sbg imam…hehe dah ler xnak jadi imam, xnak iqamah lak 2..heheh memcam la..pas solat, borak dgn ayah n mak suzi kejap..mmg peramah la diorg nie..sempoi lak 2..tabik spring kat parents suzi.pastuw kami mengerakkan diri dulu untuk ke rumah yaty lak.

Alahai, kami sesat lagi mencari rumah yaty, epul pun parking kat tepi coz nak tepon yaty jap, skali pe sudah jadi, xle nak stat lak keta 2, tpakse di tolak oleh aku, eHin n abg Lie.. 1st try tolak, ek eleh xnak idop lak, 2nd try, epul suro aku driver n diorg lak tolak..hehe xtau pe jadi tetibe lak keta sengget lak..abg lie n ehin kate, tak payah suro aku bawak la..epul take over keta balik n then ktorg tolak, idup keya 2!! hehe tros gi umah yaty..

kat umah yaty, disambot mesra oleh ayah n umi yaty..ktorg agak truja gak..mmg btoi hipotesis aku tadi..semua komander bpc mmg kaye belako.aku x nafi kan..lawa gak umah yaty..mak dier tgh susun kek, then yaty lak hidang air kat ktrog..dgn kek tadi..kek 2 mmg sedap r..aku mmg ske kek camnie..dgn muke tak malu nyer, dgn wajah selamber mintak resepi kat mak yaty..emel mmg gler r..hehe nak wat camne kan..klo x gler, xdpt r resepi..hehe lame gak borak kat umah yaty, blik la ktorg..keta xleh nak idup, terpakse la mintak tolong kat pakcik yaty untuk tolak bersama..aduh malu nyer aku..wat slamber je..ktorg abg lie balik bru lah ktorg balik uitm smula

dlm perjalanan tue, memacam la borak..aku ingat nak tdo..tpi kesian kat epul n ehin yg lebih penat..aku pon borak r dgn diorg dari kb sampai machang..memcm r ktorg borak..ktorg smpai uitm lagi 5 minit nak kul 12..huhuhu cukup setengah hari aku n keta bodoh 2..xpe la janji aku pueh berjalan..hehe keta yang mmg xleh dimaap kan yang telah menyusahkan member aku..sampai bilik, bru aku tringat yang aku lupe nak blanje epul n ehin makan td..alhai, sowie sgt kawan, aku dah ade niat nak blanje korg..tp lupe lak..xpe len kali.aku mandi..mlm 2 aku tdo dgn kepenatan dan kepuasan kerana dapat bjalan dgn tumpat..tp objektif cari umah kampung tidak berjaya.

pe hal pun, journey to tumpat nie mmg menguji kesabaran ktorg yang melalui nyer.. Sue, abg lie,epul,ehin n emel..aku terkezut dgn kesudian komander bpc seperti sue,abg lie,fateen,suzi n yaty menerima kedatangan ktorg..mmg ape yang aku boleh kate, ape yang RADIE nak untuk bpc sebuah keluarga seakan tercapai..pasnie klo korang dtg kL, jemput dtg umah aku..aku sedia menerima kehadiran korang.Wat epul n ehin, thanks selot la..korang bazirkan mase korang untuk aku..terharu sgt² kat dalam atie aku..dah la mase korag ilang, bahkan cewah ayat power tue… bahkan tenage and ntah pe lagi ntah yang korg ilang mase kite gi journey!!mmg aku akan respek korang as my pren..jike ade masalah, kontak r aku k!Insyallah klo bole aku bantu, akan aku bantu..sedey je ayat nie…hehe persahabatan bpc xkan berakhir di sini sahaje…

tata n adios

TUmpat is the gooD place to go!!

No comments: