Sunday, January 25, 2009

Kita meMang Semakin zalim


klau kita bce dlm mastika..mmg byk la kisah yg bole kita nampak kat cnie..pe yg aku nak rungkai kn kat cnie ttg pengalam aku jd pembantu tanpa gaji kat rumah org tua² mase cuti semester diploma..mmg sedih melihat keadaan seorang ibu atau bapa di penghujung hanye di temani oleh pembantu mcm aku. sebenar nyer yg lebih berhak adelah anak² mereka yang entah ke mane..mencampak ibu ataw bapa yg sedang uzur ini di sini… hanya kerana alasan terlalu sibuk smpai tiada mase utk menjage orang tua mereka.. pagi aku kuar rumah, bersama dengan nazatang yg merah itu, aku menunggang sampai r ke umah org tua² itu..dlm langit mula beransur cerah itu, aku pergi.. di sne seawal 7 pagi lagi kami akan membawa pakcik n makcik tue bersenam..ade cikgu yg mengajar taici.. sesuai la dgn orang tua..kami pon sesame join lak…seronok.. pastue mcm biase la. akttivit bagaikan dah dirancang n jadualkan oleh pengurusan. tiade ape yg dpt kami buat.. ade sarapan pagi..ketika ini mmg meguji kesabaran kami..yelakan, selera orang tua. nak makan itu..nak makan ini.. kekadang aku menitis air mate melihat diorang..aku kate kat pakcik n makcik tue, sabo ye..kita mkn je same ek… sedap sebenar nyer makanan yg di sediakan tp orang tua dgn kerenah nyer..aku tetap bersabo.. ketika itu ade orang akan mengurus cadar katil la..memcm la.. aku akan duk rapat dgn orang tua itu..ade ketika dier memanggil aku dgn name yg len. aku tnye balik, sape orang yg pakcik pgl. dier kate anak dier.. dier rindu sgt..aku pon terus peluk pakcik tue.. xpe la pakcik, tumpang je kasih syg anak kat sy. kekadang mereka ada yg kate, agk nyer cucu ye skrg dah besar sy dah.. hm…sedih aku dgr..tp ape kan daye aku..aku hanya mampu melihat..baru aku sedar yg anak mase kini kurang ajar kerana sangggup megabaikan parents diorang..orang yg bawak diorang ke dunia nie..aku nie la jadi penghibur diorang..dengar pengalaman diorang..lihat diorang bercerita, aku teringatkan arwah datuk aku… sorang aku sempat jupe, sorang lg dah meningal mase aku kecik..aku kekadang melayan je certia diorang… kekadang pe yg dpt aku lihat, diorang seperti ske dimanje kan…di belai selalu..ske diberi perhatian kan..mmg mcm kekanak kecik..smpai pukul 4 aku pon pulang ke rumah dgn harapan adelah anak yg akan jengguk ibu n ayah dier nanti kat cnie.. diorang sgt rindukan kamu…aku mmg kekadg tue menangis giler diorang crite ttg kisah diorang…aku bercerita kat ibu n ayah aku perihal mereka…sebak…kekadang aku wat kerja sukarelawan ini wat aku lagi hepy.. bergaul bersame orang tua…anak² semua… ingat la, bler kita melayan ibu n ayah kita sebegini, percaye la nanti kita pn menerima nasib yg same..harap maklum’

yg benar

titus1704

No comments: